۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

گرگ بده گنده

چند روز پیش کتاب سه بچه خوک رو برای سامیار از کتابخونه گرفته بودم ، داستان سه بچه خوکی که قرار میشه هر کدوم برای خودشون خونه بسازن و گرگه میاد و خونشون رو خراب میکنه و .....

من این داستان رو وقتی کوچیک بودم دوست داشتم و از دیدن کتابش با صفحه بندی و عکسهای جدید ذوق کردم، سامیار هم از داستان خوشش اومد و چند بار پشت سر هم براش خوندم، البته با کمی تحریف، در این قصه آقا گرگه قرار نبوده که خوک ها رو بخوره، فقط میخواسته توی اناقشون بیاد اما اونها دوست نداشنتدو بقیه ماجرا.

من که هیجان زده بودم به سامیار گفتم که این قصه، شعر هم داره و شروع کردم شعر "گرگ بده گنده" رو که بعد از سالهای سال یادم مونده براش بخونم.اما یعد از جمله اول مجبور شدم تا آخر شعر رو سانسور کنم:
من از گرگ بده گنده می ترسم، من از هیکل و هیبتش می لرزم
من مشت میزنم توی دهانش، من آتیش میزارم رو زبانش
گردنش رو خرد می کنم من، زندگیش رو نابود می کنم من....


پیش خودم فکر می کنم چرا باید وقتی بچه ها سه ساله، پنج ساله یا حتی ده ساله هستند چنین چیزهایی گوش بدن، چه نفعی در رواج این همه خشونت هست، ایا توجیهش اشنا شدن با واقعیت زندگیه، چرا چنین ادبیاتی رو از کودکی وارد زندگیمون می کنیم و در تمام طول حیاتمون در فکر نابود کردن و مشت زدن و ... هستیم

من اکثر داستانهای کودکی خودم رو با تحریف برای سامیار تعریف می کنم، متلا گرگه در داستان شنل قرمزی مادربزرگ رو نمی خوره و فقط کمی شکمو هست و می خواد از غذاهای اون بخوره، یا گرگه در داستان شنگول و منگول می خواد که اونها رو ترغیب کنه تا به جای نقاشی کشیدن و پازل درست کردن، تلویزیون تماشا کنن.

نه اینکه فکر کنم اینجوری بچه من خیلی آروم و نانازی و خوش قلب بار میاد، اصلا و ابدا اینجوری فکر نمی کنم، من تنها از تکرار این همه حرفها و تصویرهای خشن گریزانم، عده ای معتقدند که اینجور تحریف کردن قصه ها، در آینده بچه ها رو دچار دوگانگی می کنه، یا اینکه "ببو " و "کودن" بار میاد...
اما من هنوز فکر می کنم که هیچ دلیلی وجود نداره که ذهن آزاد و مملو از تخیل بچه ها رو پر از تصویر کشتن و انتقام گرفتن کنیم....، ....

۳ نظر:

تبعید نوشته های یک دانش آموز گفت...

با سلام
وبلاگ خوبی دارین , حتما همین جوری ادامه بدین.
در ضمن من شما رو لینک کردم . لطف میکنید اگه من رو با نام “نوشته های دانش آموز مهاجر به کانادا” لینک کنید.
http://www.tabidneveshte.blogspot.com
با تشکر
در پناه حق

elham گفت...

marjaan jaan man bache nadaram, ama bozorgtarin negranim dar mored e bachehaiee ye ke vagheiat ha ro tahrif shodeh mishnavan va yaad migiran, be yek dalil e sadeh maslan hamin dastna e shenel gehrmezi bezar injoori shoro konam man ke bache boodam fekr miakrdam mamanam aghel tarin adam ro zamineh o hameh chiz o midoneh o dorost ham midoneh babam ham ke superman bood o ghavi tarin adame donya, fekr ham mikonam baraye hameye bache ha hamintoor bashe,
hala bargardim be dastane shenel gehrmzi gol pessare kocholo ye to bozorg tar mishe madreseh mireh ya kodakestan ya .., dastan e shenel ghermzi tarif mishe, gol pessare to eteraz mikoneh version e oon ke az madare gharean shenideh ba dastan e asli fargh dareh , hata version e ghashangtari ye, eterazesh bayan mikoneh va say mikoneh ke morabi ya bache haro mojab koneh ke version eoon doorste! bache ha mokhalefat mikonan, morabi mitoni har raftari neshoon bedeh , begeh dastan e to ham ghashangeh ama dastane shenegl ghermezi ye ma intori ye ya har chiz e dige iee, dar nahayt hamaye bache haye doore sina az tarbiat e 100% barkhordar nsitan va mikhan sina ro biran to dastey khodeshoon, sina mokhalefat mikoneh choon mozo e madar e ghareman vasat e va in mishe shoro majaraye being bullied,
ke omidvaram baraye hich bache iee etefagh nayofteh, in tanha yeki az alternative haiee ke mitoneh etefagh biofteh, ina ro nagoftam ke zehndet o ashofteh konam, goftam choon hamishe fekr kardeh o mikonam ke negarani haye bish az had madaran e mehraban gahi be zarar e bache hashoon tamom mishe.

روناک گفت...

سلام مرجانی
هیچ وقت حاضر نیستم قصه خاله سوسکه رو که به نظرم مردسالاری خشن رو تایید میکنه (منو با چی میزنی؟)واسه بچه ام تعریف کنم.
به نظرم نه تنها تحریف -که گاهی حذف کامل قصه لازمه. تا نظر بقیه چی باشه